HTML

Egy Lődörgő Hollandi Elmélkedései

Utazás, evés, ivás meg mindenféle dolog, amivel az ember az élete során találkozik...

Friss topikok

Linkblog

2007.07.19. 22:05 Lődörgő Hollandi

Zambia Mínusz Egy

Vasárnap megyek Zambiába.  Ezzel kapcsolatban napok óta ígérgetek egy blogot "Zambia Mínusz Egy" címmel.  Hát itt van.  Nem lesz olyan poénos, mint az előzőek, hacsak nem találja valaki hihetetlenül humorosnak, hogy mivel egy régi utamról írok, ezért nem az "egy" hanem a "mínusz egy" sorszámot adtam neki.  Na, ha mindenki jól kikacagta magát, akkor lehet olvasni a blogot!


Hét évvel ezelőtt jártam Zambiában.  Napok óta gyüjtögetem egy papírcetlin az emlékeimet.  A probléma csak az, hogy minél többet olvasom ezeket a feljegyzéseket, annál kevéssé tűnnek humorosnak.  Megpróbálom tényszerűen, egyesével felsorolni amit írtam magamnak, aztán majd meglátjuk, hogy nevet-e rajta valaki.

Az, hogy az országban 17% HIV poziítvak aránya, hogy elterjedt betegség a tuberkulózis, a malária és még egy sor más betegség, hogy a csapvíz nem iható, hogy csak főtt étlet szabad enni, az még nem meglepő.  Ilyet már máshol is láttam.  Olyat viszont nem, hogy az emberek a bozótot égetik, hogy aztán elfogják és megyegyék az onnan menekülő rágcsálókat.

A Holiday Inn-ben laktunk, ami Lusaka második legjobb szállodája volt.  Az egyik délután nem volt áram.  Este tízig ültem a nyitott szobaajtóban, hogy a folyosó vészvilágításánál olvassak.  Amikor megint lett az áram, lementem a portára, hogy kérjek egy tollat, mert az enyémet elhagytam valhol.  Kiderült, hogy a szállodának egyetlen darab műanyag tolla van, azt pedig csak ott használhatom a recepciónál.

Másnap volt egy kis időnk. A délelőtti tárgyalások után hívtunk egy taxit, hogy körbenézzünk a városban.  Háromkor indultunk, ötkor már a hotelben voltunk.  Megtekintettük a templomot, a parlamentet és a Nemzeti Múzeum teljes anyagát.  Kérdeztük a taxist, van-e még látnivaló?  A válasz rövid volt és lényegretörő:  Nincs.

A Nemzeti Múzeummal végeztünk tíz perc alatt.  A következő lista tartalmazza a tárlat teljes leírását:
  1. Egy darab kurblis telefon,
  2. Egy darab olajfestmény a tartomány utolsó kormányzójáról,
  3. Fél tucat fénymásolt, parafa-táblára ragasztott újságcikk.
A gyarmatosítások alatt ezt a területet Rhodesia-nak hívták. Amit kevesen tudnak, az az, hogy Cecil Rhodes a Brit Dél-Afrika Bányatársaság tulajdonosa volt.  Ez a vállalat képviselte a törvényt ezeken a gyarmatokon a Brit Korona megbízásából.  Nem tudom ki mint gondolja, de valahogy nem szívesen élnék egy olyan helyen, ahol egy bányatársaság törvénykezik.  Ezek után nem csoda, hogy nem sok maradt az országból.

OK, min mulassunk még? A szegénységen?  Hogy még a magasrangú vezetőknek sincs pénzük órára?  Hogy az előadások alatt a zakó mellényzsebéből előveszik a kis piros, kocka alakú műanyag vekkert és azon nézik az időt?  Hogy nekünk kellett vinni a nyomtatópapírt, mert volt ugyan egy számítógép a minisztériumban - fegyveres katonák által védett rácsos ajtajú szobában - de papírra már nem volt pénz?  Szar ügy ez, nem is igen szívesen beszélek róla.

Ezzel együtt láttunk szép dolgokat is.  Elmentünk egy magángalériába.  Az csodálatos volt.  Az afrikai művészet fantasztikus darabjait láttuk ott.  Volt ott egy absztrakt festmény, egy afrikai piacot ábrázolt.  Csak úgy sugárzott belőle az élet.  Kiderült, hogy a művész rajztanár a helyi középiskolában.  De ezen kívül is, az ékszerek és a fafaragások annyira csodálatosak voltak, hogy hoznom kellett belőlük egy fél bőrönddel.  (Na nem az ékszerekből, hanem a szobrokból.) 

Na jó, azért befejezésképpen megosztok egy titkot:  ha valaki arra jár, és szép, kézi merítésű papírból készült képeslapokat lát, akkor nyugodtan vegye meg, de olvassa el részletesen, hogy mi is az, mielőtt lenyálazza a borítékot!  (Ezek a képeslapok és borítékok elefánt ürülékből készültek.) Ami engem illet én inkább megvettem a szálloda egyetlen tubus ragasztóját!)


Hát, kíváncsi vagyok, mi változott az elmúlt hét évben...

4 komment

Címkék: utazás hiv elefánt zambia ürülék rhodesia


A bejegyzés trackback címe:

https://lodorgo.blog.hu/api/trackback/id/tr30121450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kakuk andrea 2007.07.20. 08:44:37

Jó utat, jó munkát, légy résen!
Utadat bolondok ne szegélyezzék!
"A" :)))

Szabolcs 2007.07.20. 09:09:58

Kedves Lazus!
Nagyon köszönöm ,hogy felvettél címlistádra!
Nekem nagyon tetszett az összes Írásod!
A problémám csak ez a fránya rohanó élet...Világ! Szóval erre hivatkoznék amikor magyaráznám a bizonyítványom : miért is nem voltam képes eddig válaszolni (bár mindig eszembe volt) Sajna csak most jutottam odáig, hogy klaviatúrát ragadjak. Az ismert kettős életem kezdi kivenni minden másodpercemet, persze sajnos hatványozottan.
Ennek Ti is szenvedő alanyaivá váltatok, gondolok csak a találkozóink egyre hullámzóbban csökkenő számára.
Én is próbálkoztam utazásaim során hasonlóval(, persze közel sem büszkélkedhetem ennyi élménnyel , mint Te), és én főleg a víz felszín alatti dolgokra összpontosítottam, videók , dvd-k formájában. Ezekkel csak az volt a probléma,hogy vélhetően (a fent említett dolgok közbeékelődése miatt is) egyre ritkábban jutok hozzá (mind az utazáshoz, mind a film gyártáshoz,mind az elkészült gyümölcs ízlelgetéséhez).
Minden esetre Neked csak gratulálni tudok! Az eddigi munkáidat mind kinyomtattam és lefűztem.
Utólagos engedelmeddel továbbítottam a Norbinak.
A blognak köszönhetöen talált meg Tünde, ezt is köszi!

Szóval GRATULA-GRATULA!!!
Utazzál sokat és írjál minél többet!
A fotók is nagyon tetszettek!
Ha mégis videó anyaggal kívánsz bővülni utazom :-)!

Üdv:

Sz.

andrea · http://www.archai.de 2007.07.20. 15:08:12

Szia Sanyi!!
Köszi az utalást erre az oldalra! Mindig el is olvasom rögtön, hiszen már többször is mondtam, hogy könyvet kell írnod a diplomataélet való oldaláról! Legalább igy megmaradnak Neked is az átéltek, i meg megtudunk valamit a földgolyón uralkodó ádáz viszonyokról. A képek is nagyon klasszak mindig!!
További szerencsés utazásokat kívánok! Lehet, hogy az osztályból itt néhányan még összefutunk!
Üdv: Andrea

civertan · http://www.civertan.hu 2007.07.23. 07:31:47

Egy-kis-adalék:
* 3 páncélos ezred
* 1 tüzér ezred
* 9 gyalogos zászlóalj
* 1 műszaki ezred

Felszerelés

* 30 db harckocsi (T–55, kínai 59-es típus)
* 30 db közepes harckocsi (PT–76)
* 30 db felderítő harcjármű (BRDM–2)
* 15 db páncélozott szállító jármű
* 90 db vontatásos tüzérségi löveg

[szerkesztés] Légierő

Létszám 1600 fő

Állomány

* 2 közvetlen támogató század
* 1 szállító repülő század

Felszerelés

* 65 db harci repülőgép (kínai F–6, MiG–21)
* 16 db szállító repülőgép
* 5 db harci helikopter
* 10 db szállító helikopter
süti beállítások módosítása